Παιδικό δωμάτιο: Πώς να το διαμορφώσω σύμφωνα με τη Μοντεσσοριανή Φιλοσοφία

Σύμφωνα με τη Μοντεσσοριανή Φιλοσοφία ο στόχος είναι το παιδί να αναπτύξει μια ολοκληρωμένη προσωπικότητα. Το παιδικό δωμάτιο, παίζει κεντρικό ρόλο στον τρόπο που το παιδί ανακαλύπτει και αντιλαμβάνεται τον κόσμο. Θα πρέπει να είναι λειτουργικό, και να έχει διαμορφωθεί σύμφωνα με την οπτική γωνιά του παιδιού.

Καθώς η Μοντεσσοριανή Μέθοδος έχει τη βάση της στην αυτοδιδασκαλία του παιδιού, η κυρίαρχη φιλοσοφία είναι ο τρόπος με τον οποίο τα αντικείμενα μέσα στο παιδικό δωμάτιο είναι τοποθετημένα. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να είναι εύκολα προσβάσιμα στο παιδί, ώστε να μπορεί αυτόνομα να τα παραλάβει, να τα αγγίξει και να πειραματιστεί.

"Βοήθησε με να το κάνω μόνος-η μου"

Το παιδικό δωμάτιο, θα πρέπει να σέβεται την ανάγκη του παιδιού για προσωπική ελευθερία. Να διαμορφώνεται αντίστοιχα με τα αναπτυξιακά του στάδια και σύμφωνα με τον ατομικό του ρυθμό ανάπτυξης. Είναι σημαντικό να παρατηρούμε και να σεβόμαστε τα ενδιαφέροντα του παιδιού. Με τον τρόπο αυτό ενισχύουμε την εμπιστοσύνη στο παιδί, και εν συνεχεία αναπτύσσουμε την αυτονομία του.


Πώς να διαμορφώσω το παιδικό δωμάτιο

Τα παιχνίδια αποτελούν ένα από τα πιο σημαντικά στοιχεία για την ανάπτυξη και την εκμάθηση του παιδιού. Το κύριο χαρακτηριστικό των παιχνιδιών που ακολουθούν τη Μοντεσσοριανή Φιλοσοφία είναι πως προωθούν το αίσθημα της αυτονομίας των παιδιών από πολύ μικρή ηλικία. Ο τρόπος διαμόρφωσης του δωματίου επικεντρώνεται στην άμεση πρόσβαση του παιδιού στα επιθυμητά αντικείμενα.

Αρχικά χρειάζεται να διαμορφώσουμε τον χώρο και να τοποθετήσουμε τα παιχνίδια σε εμφανή σημεία. Στόχος είναι να είναι άμεσα προσβάσιμα από το παιδί, και να είναι διαθέσιμα στο οπτικό του πεδίο, ώστε να μπορεί να επιλέξει να παίξει αυτόνομα. Ιδανικά τοποθετούμε τα παιχνίδια στο έδαφος ή σε χαμηλά έπιπλα, μικρά ντουλαπάκια ή σε κάποιο toy box.

Επίσης βοηθητικό είναι το να κατηγοριοποιήσουμε τα παιχνίδια του παιδιού σε ομάδες και αντίστοιχα σε χώρους αποθήκευσης. Καθώς τα παιδιά έως 6 ετών δεν έχουν αναπτύξει ακόμα την ικανότητα της συγκέντρωσης και η προσοχή τους διασπάται εύκολα, περιορίζουμε τα ερεθίσματα και φυσικά προσκαλούμε το παιδί να συμμετέχει στην τακτοποίηση του δωματίου.

Ιδανικά μπορούμε να συνδημιουργήσουμε με το παιδί μία γωνιά στο παιδικό δωμάτιο με παιδικά μαξιλάρια και μία παιδική σκηνή. Έτσι το παιδί θα μπορεί να αντιληφθεί τη διαφορετικότητα του χώρου, και να παίζει εκεί άνετα. Σύμφωνα με τη Μοντεσσοριανή Μέθοδο στο παιδικό δωμάτιο θα πρέπει να τοποθετούμε 7 – 12 παιχνίδια απ΄όλες τις κατηγορίες.

Τα παιχνίδια προτείνεται να εναλλάσσονται ανά 1-2 εβδομάδες. Η λογική της αυτή στηρίζεται στην θεωρία ότι τα μικρά παιδιά μαθαίνουν καλύτερα όταν έχουν νέες εμπειρίες. Έτσι λοιπόν είναι πιθανό ένα παιδί να χάσει το ενδιαφέρον του όταν έρχεται σε επαφή συνεχώς με τα ίδια παιχνίδια, στην ίδια θέση, με τους ίδιους ήχους και τις ίδιες υφές. Ο λόγος είναι ότι ο τρόπος που τα χρησιμοποιεί γίνεται προβλέψιμος και χάνει πλέον το ενδιαφέρον του. Επίσης οι πολλές επιλογές και τα πολλαπλά ερεθίσματα μπορεί να χαώσουν το παιδί.

Επιλογή παιχνιδιών για το παιδικό δωμάτιο

Επιλέγουμε εκπαιδευτικά παιχνίδια τα οποία θα ενισχύουν τις ικανότητες ταξινόμησης με χρωματιστά σχήματα, θα αναπτύξουν τις αισθήσεις των παιδιών και την χωροταξική τους αντίληψη. Παράλληλα μέσα από το παιχνίδι θα μάθουν να εξασκήσουν τις πρακτικές τους δεξιότητες, θα αναπτύξουν την προσοχή και την ισορροπία τους. Και σίγουρα με την επιλογή κατάλληλων παιχνιδιών θα τους δοθεί ο χώρος να διεγείρουν τη φαντασία τους και να ανακαλύψουν τον κόσμο.

Τα χαρακτηριστικά των παιχνιδιών σύμφωνα με το Μοντεσσοριανό Μοντέλο.

Τα παιχνίδια θα πρέπει να προσφέρουν γνώση της σχέσης αιτίου-αποτελέσματος. Είναι σημαντική η ποιότητα του υλικού. Επιλέγουμε παιχνίδια από φυσικά υλικά (ξύλο, μέταλλο, βαμβάκι, μαλλί, κ.α.), ώστε να ενισχυθεί η αισθητηριακή ευαισθησία του παιδιού (χρώμα, σχήμα, υφή, βάρος, μυρωδιά, κ.α.) Επιλέγουμε παιχνίδια σύμφωνα με τις δεξιότητες, τις ικανότητες και την ανάπτυξη του παιδιού και όχι αποκλειστικά με τα ηλικιακά κριτήρια.

Πηγή: Μαρία Φούντα Ιδρυτικό Μέλος allaboutparents.gr | Positive Parenting Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας | Σχεσιακή Ψυχαναλυτική Ψυχοθεραπεύτρια Παιδοψυχολογία & Ψυχολογία Εφήβου Μέλος Διεθνούς Ένωσης Σχεσιακής Ψυχανάλυσης & Ψυχοθεραπείας (IARPP)

https://www.allaboutparents.gr/



Write a comment

Please login or register to comment